
První Wakefieldovy výrobky sloužily jen k mazání parních strojů. Společnost však velmi rychle využila příležitosti, kterou jí nabízel nezadržitelný rozvoj motorových vozidel, a svou další budoucnost spojila právě s ním.
Během celého století sleduje rychlý vývoj, který v oblasti průmyslu a automobilismu nastal. V důsledku toho se může pochlubit širokým sortimentem výrobků, technických inovací a zároveň mnohými průkopnickými úspěchy. Prvním krokem do historie byl rok 1904 a s ním také představení oleje na bázi ricínu. Tento, na svou dobu revoluční objev, udává směr vývoje následujících 20 let. Už v roce 1914 dominuje na anglickém trhu motorový olej Castrol R. Avšak laboratoře horečnatě pracují dál. Nejbližším cílem jsou první lehkoběžné oleje. Zvýšený výkon motorů též vyvolává nevyhnutelnost vývoje aditivačních technologií.
V roce 1935 firma Castrol jako první na světě používá do svých motorových olejů patentované přísady – organické sloučeniny chrómu, které umožňují prodloužit životnost motoru. Do 2. světové války se vývoj nejprve zaměřuje na výrobky s antioxidačními a antikorozními přísadami, avšak po založení firmy Deutsche Castrol GmbH byla navázána účinná spolupráce s odděleními motorsportu světoznámých firem a plody této spolupráce na sebe nenechaly dlouho čekat.
Rok 1952 je možno označit za začátek využívání poznatků z motoristického sportu pro vývoj nejmodernějších výrobků. Firma Castrol vyvíjí pro vítězné závodní automobily Daimler-Benz speciální olej s nízkou viskozitou.
Poznatky ze spolupráce přinesly hned v roce 1953 světovou premiéru – první olej třídy Multigrade s názvem Castrolite. Moderní laboratoře neúnavně pokračovaly ve vývoji moderních přísad, přičemž některé z nich jsou součástí tzv. aditivačních paketů i na přelomu dalšího tisíciletí. Především dialkyldithiofosfát zinku je nenahraditelné antiotěrové aditivum tohoto století.
Přelomovým rokem v historii firmy se stal rok 1969, kdy byl představen první výrobek vývojové řady GTX. Tento motorový olej byl vyroben na základě aditivní technologie wolframu, patentované firmou Castrol v roce 1966. Především obrovské prodejní úspěchy oleje Castrol GTX byly základem celé řady vysokovýkonných motorových olejů, které byly postupně inovovány a přizpůsobovány stále rostoucím nárokům výrobců automobilů. Během tohoto období byla firma Castrol vždy průkopníkem v oblasti nejmodernějších technologií. Můžeme znovu připomenout několik světových premiér, například rok 1975 – Castrol jako první uvádí kategorii viskozity 15W-40 – anebo rok 1986 – první olej vhodný pro motory s katalyzátorem.
Pokračovatelé řady GTX jsou moderní produkty Castrol GTX 3, GTX Magnatec, které vysoce přesahují požadavky norem ACEA a API. Vysoké cíle našich laboratoří a špičkové nové technologie se však uplatňují také v nejnáročnějších oblastech – především motoristický sport je pro firmu Castrol extrémní zkušebnou a vývojovou základnou pro nové výrobky.
Zásadním zlomem se stal rok 1975, kdy byl představen první syntetický motorový olej vyrobený technologií Racing Syntec. Jednalo se o olej Castrol Formula RS SAE 5W-50 a vzápětí také o SAE 10W-60. Tento jedinečný výrobek stál za úspěchy mnoha týmů Grand Prix Formule 1 (BMW-Brabham 1983, Williams 1997), ale i v rallye (Toyota, Škoda).
Vývojové středisko v Pangborne však nemíní usnout na vavřínech. Hlavním cílem je vyvíjet produkty s co nejmodernějším dopadem na životní prostředí, a tak chránit nás i budoucí generace.
První z těchto ultramoderních výrobků byl představen na trhu v roce 1995. Po velmi náročném vývoji byl představen první olej viskozitní třídy 0W. Jedná se o výrobek Castrol Formula SLX 0W-30 a jeho hlavní devízou je především efektivnost provozu a úspora paliva. Pro vstup do nového tisíciletí Castrol již představil další světovou premiéru – první výrobek viskozitní třídy SAE 0W-20.
Citace z www.castrol.cz