S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.

Proč nakupovat u nás?


zásilková služba

 

odesíláme ještě v den objednávky

 

online zákaznický servis

 

kvalitní a prověřené výrobky

 

originální® díly

 

přesné zjištění dle VIN čísla karoserie

 

Odesíláme i na Slovensko

 


 


 

 

 

Centrum obchodu.eu - nakupujte výhodně, pohodlně a s přehledem


CZIN.eu



CenovýRádce.cz



TECHNICKÝ KOUTEK »
Specifikace pod lupou

Podívejme se nyní na specifikace olejů trochu více zblízka. Rozebereme si jednotlivé značení a pojmy podrobněji:

Viskozita

Viskozita je proměnná veličina, která je závislá na teplotě. Během činnosti automobilového motoru dochází mimo jiné i ke změnám provozních teplot. V zájmu dobré účinnosti mazání je, aby se viskozita oleje měnila v závislosti na teplotě co nejméně. Tato závislost je určena tzv. viskozitním indexem. Čím je tento index větší, tím je závislost viskozity na změnách teploty nižší. Pro charakteristiku viskozitních vlastností motorových olejů se používá specifikace podle SAE (Society of Automotive Engineers, USA). Pro klasifikaci olejů používá tato norma 6 zimních tříd značených číslem a „W“ (z angl. Winter) a 5 letních tříd značených číslem.

  • Zimní třídy: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
  • Letní třídy: 20, 30, 40, 50, 60

Hodnota zimního značení určuje chování oleje při nízkých teplotách (např. olej SAE 15W má mez čerpatelnosti – 25 C).

Hodnota letního značení určuje použití oleje při letních teplotách. (např. hodnota 40 je má schopnosti až do cca +50 C)

Výkonnostní kategorie (pro běžného uživatele a celkově nejdůležitější!)

Charakterizují okamžité i dlouhodobé vlastnosti motorového oleje při různých formách zatížení. Jsou hodnoceny různé vlastnosti, jako např. oxidační stabilita, odparnost, ochrana proti opotřebení a tvorbě úsad, proti korozi, úspora paliva apod.

Pro označení výkonnostní kategorie motorových olejů se používají následující normy:

- klasifikace API (American Petroleum Institute, USA)

- klasifikace ACEA (Association des Constructeurs Européens d´ Automobile, EU)

- firemní normy výrobců motorů a vozidel (VW, MB, MAN, VOLVO, TATRA)

- jiné klasifikace (např. ILSAC)

V současné době mají největší váhu specifikace API, ACEA a firemní normy výrobců motorů a vozidel.

Klasifikace API

(zážehové motory)


Podle této normy rozlišujeme motorové oleje podle použití na oleje pro zážehové (benzínové) motory, označené písmenem „S“ (z angl. Service) a na oleje pro vznětové (naftové) motory, označené písmenem „C“ (z angl. Commercial). Většina olejů je použitelná pro oba typy motorů a je potom značená kombinací obou písmen, např. SL/CF.

(od roku cca 1998 - 2004):

- SH - Oleje stejných vlastností jako SG jsou však testovány podle náročnějších norem. Určené pro  motory vyrobené v roce 1996 a starší

- SJ - Olej pro motory vyrobené v roce 2001 a starší

- SL - Oleje překonávající API SJ zvýšenou úsporou paliva a možností prodloužených výměn

- Oleje nejvyšší kvality překonávající API SL zvýšenou oxidační stabilitou, vyšší ochranou proti opotřbení a úsadám. Uvedena v platnost od roku 2004

(vznětové motory)

CE - Oleje pro výkonné, vysoce zatěžované, rychloběžné, přeplňované motory vyrobené po roce 1983.

CF - Nahrazuje CD oleje pro motory s nepřímým vstřikováním, mají vylepšené vlastnosti

CF-2 - Oleje pro dvoutaktní motory, obsahují přísady proti opotřebení a tvorbě úsad

CF-4 - Oleje pro nejvíce zatěžované motory těžkých nákladních vozů pracujících v nejnáročnějších podmínkách, zavedena v roce 1990

CG-4 - Motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1995 s důrazem na plnění emisních limitů, oleje pro nejzatěžovanější vysokootáčkové motory pracující v nejnáročnějších silničních a terénních podmínkách

CH-4 - Oleje pro nejzatěžovanější vysokootáčkové motory pracující v nejnáročnějších silničních a terénních podmínkách, zavedena v roce 1998

CI-4 - Zavedena v roce 2002, oleje pro vysokootáčkové vysoce zatěžované motory s recirkulací výfukových plynu (EGR) splňující emisní limity stanovené od roku 2004.

Klasifikace ACEA

(asociace evropských konstruktérů vozidel – nahradila v roce 1991 CCMC – Sdružení konstruktérů automobilů, které vzniklo v roce 1972 jako reakce na to, že specifikace API plně nevyhovují pro evropské typy motorů, které se od amerických konstrukčně liší)

- zážehové a vznětové motory:

A1/B1 - Oleje aditivované proti tvorbě úsad na pístu, tvorbě kalů, opotřebení a oxidaci za vysokých teplot. Splňují požadavky na superlehký běh a úsporu paliva. Jsou vhodné jen pro některé motory.

A3/B3 - Oleje určené pro vysoce zatěžované zážehové a vznětové motory a nebo pro prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce motoru.

A3/B4 - Oleje pro vysokovýkonné zážehové motory a vznětové motory s přímým vstřikováním paliva, vhodné také pro použití popsané v kategorii B3.

A5/B5 - Vysoce stabilní oleje určené pro prodloužené výměnné intervaly ve vysoce zatěžovaných zážehových a vznětových motorech. Splňují požadavky na superlehký běh a úsporu paliva. Jsou vhodné jen pro speciálně konstruované motory.

- zážehové a vznětové motory (s katalyzátory):

C1 - Oleje určené pro použití s katalyzátory DPF (filtr pevných částic) a TWC (trojčinný katalyzátor) ve vysokovýkonných motorech požadující nízkoviskozní olej s nízkým SAPS (chemické limity) a s viskozitou při vysoké teplotě a vysokém střihovém zatížení (HTHSV) vyšší než 2,9 mPa.s. Oleje prodlužují životnost katalyzátorů a snižují spotřebu paliva.

C2 - Oleje pro použití s katalyzátory DPF a TWC ve vysokovýkonných motorech konstruovaných pro nízkoviskózní oleje s HTHSV vyšší než 2,9 mPa.s. Oleje prodlužují životnost katalyzátorů DPF a TWC a snižují spotřebu paliva.

C3 - Oleje pro použití s katalyzátory DPF a TWC ve vysokovýkonných motorech. Prodlužují životnost katalyzátorů DPF a TWC.

Dále jsou ještě kategorie pro vozidla nákladní, nebudeme vás však zatěžovat s obrovským množství pojmů tribotechniky. Budeme uvádět pouze nejdůležitější a nejvíce používané pojmy. Nejjednodušší způsob je použít naše mazací plány, nebo nás kontaktovat několika způsoby, které používáme.

 

Uvedeme zde ještě hojně užívané normy VW:

VW 500.00 - lehkoběžné motorové oleje pro benzinové a nepřeplňované naftové motory

VW 501.01 - běžné motorové oleje pro benzinové a nepřeplňované naftové motory

VW 502.00 - lehkoběžné oleje pro benzinové motory

VW 503.00 - lehkoběžné i běžné oleje pro benzinové motory s prodlouženou dobou výměny

VW 503.01 - lehkoběžné i běžné oleje pro benzínové motory Audi S3 a TT výměna 30.000 km

VW 505.00 - oleje pro nepřeplňované i přeplňované naftové motory

VW 505.01 - oleje pro nepřeplňované i přeplňované naftové motory včetně motorů čerpadlo – tryska

VW 506.00 - lehkoběžné i běžné oleje pro naftové motory s velmi dlouhou dobou výměny

VW 506.01 - lehkoběžné oleje pro naftové motory TDi (čerpadlo – tryska) prodloužené výměnné intervaly

VW 504.00 - lehkoběžné oleje pro benzinové motory, omezení sulfátového popelu, prodloužené výměnné intervaly a lze jimi nahradit oleje VW norem: VW 501 01, VW 502 00, VW 503 00, VW 503 01.

VW 507.00 - lehkoběžné oleje pro naftové motory, omezení sulfátového popelu, prodloužené výměnné intervaly a lze jimi nahradit oleje VW norem: VW 506 00 a VW 506 01, pro pevný interval výměny i 500 00, 505 00 a 505 01

Problematika LONG - LIFE:

Nikdy nepoužívejte Long-Life oleje pro vozidla, kde není určeno používání Long-Life!

Podmínkou pro používání programu LongLife Service je používání speciálních motorových olejů podle norem VW.

U koncernu VW group záleží dle které specifikace byl vyroben motor. Pokud podle QG1 nebo QG2 (odlišná úprava válců motoru - tzv. honování) potom lze použít olej 505 i 506, pokud dle QG0 (také odlišná úprava válců motoru než QG1 nebo QG2) potom lze použít pouze olej 505!!


Olej podle normy VW 505.01 - má interval výměny 15.000 km nebo jeden rok
Olej podle normy VW 506.01 - má interval výměny 30.-50.000 km nebo 2 roky - U motorových olejů VW 504 / 507 je spousta vyjímek, ve kterých motorech nesmí být použity.

VŽDY dodržujte předpisy a doporučení pro konkrétní motor!! Záměrně zde uvádíme tuto tématiku, neboť spousta automechaniků a ostatních pracovníků v oblasti autoopravárenství neví co tyto specifikace znamenají a často vám nalejí takový motorový olej, který ve vašem vozidle nemá co dělat! Proto pokud chcete, aby vaše vozidlo jezdilo co nejdéle, vždy ho svěřte jen do osvědčených rukou odborníka!

Samozřejmostí je současná výměna kvalitního olejového filtru, který doplňuje bezvadnou funkci mazacího systému. Opět nesmysl je starý filtr ponechat. Neboť už nemusí propouštět, může být zanesený kaly, pevnými složkami, apod!

POKUD SI NEVÍTE S ČÍMKOLIV RADY, RÁDI VÁM POMŮŽEME.

Vedeme kompletní sortiment Mann, Alco, Bosch, Filtron, Champion, atd...

Váš team Sautodíly